Οδηγός για αρχάριους: Close Up φωτογράφιση. - ©NikosT - ©Photo-News.gr

Μετάβαση στο περιεχόμενο

Κύριο Μενού:

Οδηγός για αρχάριους: Close Up φωτογράφιση.

Οδηγός για αρχάριους: Close Up φωτογράφιση.



Αυτός ο υπέροχος  μικρόκοσμος, που έχω αφιερώσει την φωτογραφική μου καριέρα, δεν συγκρίνεται με τίποτα.
Αν δεν υπήρχε αύτη η τεχνική, δεν θα έφτανε ποτέ στα μάτια μας, ο υπέροχος χρωματιστός και λαμπερός κόσμος των εντόμων και των λουλουδιών.
Αρχικός θα πω ότι για να ασχοληθείς με αυτόν τον κλάδο της φωτογραφίας θα πρέπει να έχεις κουράγιο, χρόνο, δύναμη, να μην σιχαίνεσαι, να μην φοβάσαι, και προπαντός μεράκι και κατάλληλο εξοπλισμό.
Η Close Up φωτογράφιση, είναι κάτι το μαγικό. Αναδεικνύει τον μικρόκοσμο, την λεπτομέρεια, που με την απλή ματιά μας δεν την καταλαβαίνουμε, δεν της δίνουμε την πρέπουσα σημασία. Η Close Up φωτογράφιση, σας μαθαίνει να ξεχωρίζετε τα έντομα στα κλαριά, την διαβίωση της αράχνης, τον τρόπο άμυνας μιας σαύρας. Σας μαθαίνει την ζωή του μικρόκοσμου, σας εκπαιδεύει να μπορείτε να ανακαλύπτετε το καμουφλάζ που κάνει ένα βατράχι, σας εκπαιδεύει να επικοινωνείτε με το θέμα σας.

Επιλέξτε το Θέμα.
Στα πρώτα σας βήματα θα συνιστούσα να αρχίσετε από την γη, και συγκεκριμένα τα λουλούδια, που είναι όλα ακίνητα και δεν μετατοπίζονται, εκτός και αν έχει αέρα. Επιλέξτε ένα θέμα το οποίο έχει ένα ασυνήθιστο ή ενδιαφέρον χαρακτηριστικό που τραβάει την προσοχή σας.
Αυτές οι λεπτομέρειες μπορεί να είναι με τη μορφή ενός εντυπωσιακού χρώματος, μια δροσοσταλιάς, ένα ασυνήθιστο σχήμα σε ένα λουλούδι.

Τα πρώτα βήματα
Το πρώτο βήμα που κάνετε είναι να εξετάσετε το θέμα σας.
Σκεφτείτε τι ήταν αυτό που σας τράβηξε την προσοχή.
Μελετήστε το, και αποφασίστε τι θα φωτογραφίσετε.
Τα περιθώρια ευκρίνειας στην Close Up φωτογράφιση, είναι πάρα πολύ μικρά, οπότε σκεφτείτε καλά, τι θα πρέπει να είναι καθαρό στο κάδρο σας.
Δεύτερο βήμα, είναι να αποφασίσετε τι μέγεθος θα δώσετε στην φωτογραφία σας, αφού κάνουμε μερικές μεγεθύνσεις για να έχουμε τελική άποψη.
Αποφύγετε περιττά αντικείμενα που θα αποτυπωθούν στο πλάνο, όπως μικρά κλαράκια η ένα φύλο που μπαίνει στο κάδρο σας.
Καθαρίστε την περιοχή ώστε να έχετε μια καλή φωτογραφία.
Τρίτο βήμα είναι να διαλέξουμε την γωνία.
Μια καλή γωνία λήψης, θα δώσει ένα καλό αποτέλεσμα.
Αυτό θα το διαπιστώσετε πιο πολύ σε έντομα.
Τέλος παίρνουμε κάποια καρέ και τα μελετάμε.
Μεγεθύνουμε την φωτογραφία μας στην οθόνη της μηχανής για να δούμε αν έχουμε βγάλει καθαρή την φωτογραφία η έχουμε blur.

Τρόπος φωτογράφισης
Όταν πάρουμε την απόφαση για να ασχοληθούμε με αυτό το είδος φωτογραφίας, θα πρέπει να ξέρουμε και τους τρόπους φωτογράφισης.
Πρώτον. Καλό είναι να διαλέγουμε πρωινές η απογευματινές ώρες, κυρίως το καλοκαίρι, γιατί το μεσημέρι είναι σκληρός και δυνατός ο φωτισμός, οπότε αρχικά θα μας παιδέψει με τις ρυθμίσεις, αλλά ταυτόχρονα μας αλλοιώνει και τα χρώματα.
Αν είναι να φωτογραφίσουμε λουλούδια, δροσοσταλιές, προσπαθούμε να βγαίνουμε για φωτογράφιση μέρες που δεν φυσά και δεν έχει άσχημες καιρικές συνθήκες.
Δροσοσταλιές φτιάχνουμε και μόνοι μας με ένα ψεκαστήρα.
Αν έχουμε βγει να φωτογραφίσουμε έντομα, διαλέγουμε ένα μέρος που δεν θα έχει κόσμο τριγύρω, προσπαθούμε όσο το δυνατόν να είμαστε μόνοι μας, και  να μην έχει ζώα, που θα μας διώχνουν το θέμα μας από την φασαρία.
Ένα έντομο θα πρέπει να το φωτογραφίζουμε κατά 90% από μπροστά.
Το ενδιαφέρον είναι πάντα το κεφάλι του, και κυρίως τα μάτια.
Έτσι διαλέγουμε την γωνία φωτογράφισης, με πάρα πολύ απαλές κινήσεις στην μετακίνηση μας.
Είπαμε ότι θέλει τεράστια υπομονή.
Μετά αν είναι εφικτό, διαλέγουμε το background.
Παίζει μεγάλο ρόλο στην τελική μας φωτογραφία. Μια αντίθεση χρωμάτων, είναι καλή ιδέα.

Τεχνικές – εξοπλισμός
Για να έχουμε ένα καλό αποτέλεσμα, πρέπει να έχουμε και καλό εξοπλισμό όπως και τεχνικές.
Τα έντομα γνωρίζουμε ότι δεν μας περιμένουν και οι ταχύτητες μεταφοράς τους από το ένα σημείο σε άλλο είναι μεγάλες.
Οπότε μια μέλισσα δεν μπορείς να της διαθέσεις παραπάνω από 45 δευτερόλεπτα, γιατί σου έχει φύγει.
Αντίθετα μια λιβελούλα, μπορείς να την πλησιάσεις σε σημείο αναπνοής και να μην κινηθεί.
Ας τα πάρουμε όμως με την σειρά, αρχίζοντας με τον εξοπλισμό.
Απαραίτητο ένα mini τριποδάκι ευκίνητο ευέλικτο και με κεφαλή να αντέχει σε βάρος ώστε να αποφεύγονται οι κραδασμοί.
Φωτογραφική μηχανή DSLR διότι η compact μηχανές ορισμένες που έχουν για να τραβάτε Close Up, είναι τυπικό πρόγραμμα και δεν θα σας αποδώσει αυτό που περιμένατε.
Φακός με την ένδειξη macro η micro. Αυτό προσδιορίζει την ευελιξία του φακού να μπορεί να μεγεθύνει το θέμα μας φέρνοντας το κοντά, όσο το δυνατόν περισσότερο.
Οι συνηθισμένες αποστάσεις νεταρίσματος, αρχίζουν από 30 εκατοστά.
Ένα flash. Θα μας καλύψει τις σκιερές γωνίες που θα προκύψουν από την σκίαση του φακού, μιας και έρχεται πολύ κοντά στο θέμα, αλλά θα μας παγώσει και τον χρόνο, αποφεύγοντας το κούνημα της φωτογραφίας.


Οι τεχνικές τώρα για μια φωτογράφιση, ποικίλουν και πάντα παίζει ρόλο και το θέμα μας.
Τα έντομα θέλουν προσέγγιση με απαλές κινήσεις, χωρίς θόρυβο και πάντα με μικρά βηματάκια.
Το τριποδάκι μας το έχουμε εκ των προτέρο βιδωμένο στην μηχανή και ανοιχτά τα πόδια του. Δεν περιμένουμε να τα κάνουμε εκείνη την ώρα γιατί θα τρομάξει το έντομο.
Αυτό σημαίνει ότι τις κινήσεις μας για αναζήτηση τις κάνουμε με το τριποδάκι στην μηχανή.
Είμαστε σε πλήρη εντιμότητα γιατί οι χρόνοι είναι πολύ μικροί και θα πρέπει να βάλουμε τον εαυτό μας σαν να είμαστε καταδρομείς σε εξερεύνηση με το δάκτυλο στην σκανδάλη.
Όταν βρούμε το θέμα μας, δεν κουνιόμαστε μέχρι να αναγνωρίσει και αυτό τις προθέσεις μας.
Δεν είναι αστείο, αλλά η πραγματικότητα. Μια λιβελούλα θα σε γυρίζει για μερικά λεπτά μπρος πίσω, να σε διαβάσει τι θέλεις να κάνεις. Αν διαπιστώσει ότι δεν θα την πειράξεις αφού δεν επιδιώκεις να την πιάσεις, θα σου κάτσει σαν καλό παιδί.
Τα δύσκολα είναι στις μέλισσες.
Εκεί τι κάνετε.
Βρίσκετε ένα άνθος που το επισκέπτονται συχνά. Στήνετε την μηχανή σας, έχετε κάνει το focus από πριν ώστε να χρειάζεται μόνο μικροδιόρθωση, και την κατάλληλη ώρα κάνουμε το κλικ.
Οι σφήγκες είναι ποιο ήμερες, όσο παράξενο και αν ακούγεται, αλλά όχι αδιάφορες σαν τις μέλισσες.  
Αυτό σημαίνει ότι  δεν μετακινούνται τόσο σπασμωδικά όσο οι μέλισσες και θα προσπαθήσουν να σας εξερευνήσουν, οπότε σας δίνουν καλές γωνίες για πορτρέτα.
Τις σφήγκες μπορείτε να τις πλησιάσετε σε απόσταση αναπνοής, αρκεί η κινήσεις να είναι πάρα μα πάρα πολύ αργές, ώστε να μην νιώσουν ότι απειλούνται.
Καλό είναι να τραβάμε τα πλάνα μας σε ευθεία γραμμή με το θέμα, η λίγο με αρνητική γωνία.
Το κυρίως πλάνο είπαμε είναι το κεφάλι τα μάτια η προβοσκίδα στις πεταλούδες η οι δαγκάνες στα έντομα.
Υπάρχουν όμως και οι περιπτώσεις όπως σε μια πεταλούδα που θα την φωτογραφίσουμε από την επάνω πλευρά όταν έχει ανοιχτά τα φτερά της, η από την πλαϊνή πλευρά, αν είναι εφικτό, για να αναδείξουμε τα χρώματα, αν τα έχει μαζεμένα.
Καταλήγουμε ότι θα πρέπει να καδράρουμε ανάλογα με τι έχουμε σαν θέμα, πάντα με αργές κινήσεις και με προσοχή.

Extreme εξοπλισμός
Εκτός λοιπόν τον προαναφερόμενο εξοπλισμό, έχουμε και τον ποιο καλύτερο βοηθητικό εξοπλισμό, που προϋποθέτει και περισσότερα χρήματα, περισσότερο βάρος στο  χέρι.
Να αρχίσουμε από τους πρόσθετους δακτυλίους, οι οποίοι μπαίνουν ανάμεσα στον φακό και στην μηχανή.
Με τον τρόπο αυτό αυξάνεται το εστιακό βάθος και η μεγέθυνση της φωτογραφίας.
Το teleconverter. Ένας φακός που μπαίνει ανάμεσα στην μηχανή και τον κυρίως φακό, διπλασιάζοντας την εστιακή απόσταση του.
Οι νεότεροι αυτοί τύποι φακών, έχουν μικρή απόλυα στην φωτεινότητα με αποτέλεσμα να έχουμε άριστα αποτελέσματα.
Τα πρόσθετα κρύσταλλα  Close Up, που βιδώνουν μπροστά στον φακό, και έχουν μια διαβάθμιση κοιλότητας για μεγέθυνση.
Την φυσούνα. Είναι ένα εξάρτημα που μπαίνει ανάμεσα στον φακό και την μηχανή, είναι σαν ακορντεόν και μπορούμε να μετακινήσουμε το μπροστινό μέρος που ενσωματώνεται ο φακός, ώστε να αλλάζουμε το εστιακό βάθος κατά βούληση.
Ένα άλλο εξάρτημα είναι το ring flash. Αυτό αποτελείται από δυο εξαρτήματα η και περισσότερα, ανάλογα την εταιρία, και το μεν ένα μπαίνει στο πέδιλο του flash, το δε άλλο μπαίνει μπροστά στον φακό, που είναι η πηγή φωτεινότητας, με αποτέλεσμα στην φωτογράφιση να μας δίνει ένα ομοιογενές φωτισμό.
Υπάρχει και το σκέτο ring. Ένας αντάπτορας με ανακλαστήρες σε σχήμα δακτυλιδιού, το επάνω μέρος μπαίνει στην κεφαλή του συμβατικού flash και ο φωτισμός μέσο καθρεπτών αντανακλάτε στον δακτύλιο ο οποίος μπαίνει ανάμεσα στον φακό, δίνοντας έτσι ένα ομοιογενές φωτισμό.
Έχει μια μικρή απόλυα στην τελική απόδοση, οπότε θέλει μια ρύθμιση το flash προς την υπερέκθεση του τύπου +2
Τέλος έχουμε τους φακούς που ανάλογα την τσέπη μας, μπορούμε να βρούμε στην αγορά, και είναι όλοι οι macro.

Ρυθμίσεις.
Η ταχύτητα λήψης καλό είναι να ξεπερνά το εστιακό αριθμό του φακού, δηλαδή αν έχουμε έναν φακό 105mm να βάζουμε μια ταχύτητα 1/125 σαν μικρότερη και να δουλεύουμε προς τα πάνω.
Διάφραγμα θα συνιστούσα όσο γίνεται μεγαλύτερο σε νούμερο, για να έχουμε βάθος πεδίου, αλλά να μην έχουμε ακραίες καταστάσεις του τύπου f/22 με ταχύτητα 1/30. Θα μας βγει κουνημένη και υποφωτισμένη η φωτογραφία.
Το καλό είναι να έχετε προτεραιότητα ταχύτητας ώστε να συγκεντρώνεστε στο καδράρισα και στο θέμα, για αρχή.
Δεν είναι πανάκια αυτό και οι προχωρημένοι φωτογράφοι, στην τεχνική του  Close Up  δουλεύουν πάντα σε manual, και την ταχύτητα και το διάφραγμα. Οπότε κάντε πειραματικές λήψεις στο σημείο που είναι να φωτογραφίσετε και μετά ξεκινήστε το κυνήγι με τις διορθώσεις στην μηχανή.
Σε αυτήν την τεχνική φωτογράφισης παίζουν ένα διαφορετικό ρόλο οι ρυθμίσεις της μηχανής μας, και πρέπει να είναι δεμένες όλες μαζί για να μας βγάλουν το καλύτερο αποτέλεσμα.
Συνιστώ δε, το ISO όσο το δυνατόν να είναι σε χαμηλό βαθμό, διότι εδώ έχουμε μεγέθυνση, και δεν θέλουμε να έχουμε μια φωτογραφία με τον θόρυβο να γίνεται πιο εμφανές στο κάδρο μας.
Το ανώτερο για μένα είναι το 200 ISO.

Καλή επιτυχία στο νέο ξεκίνημα.

 
©copyright design and developer 2016 - 2017 ©NikosT All rights reserved
Επιστροφή στο περιεχόμενο | Επιστροφή στο κύριο μενού