Τι είναι τελικά φωτογραφία δρόμου; - ©NikosT Photographer

Μετάβαση στο περιεχόμενο

Κύριο Μενού:

Τι είναι τελικά φωτογραφία δρόμου;

Συμβουλές

Ο καθορισμός της φωτογραφίας δρόμου μπορεί να μην είναι αντικειμενικός εξαιτίας της ελευθερίας και της εντελώς μη ομοιόμορφης φύσης της. Ωστόσο, επειδή δεν υπάρχει κάπου ένας συγκεκριμένος ορισμός για την φωτογραφία δρόμου θα προσπαθήσουμε να δώσουμε ένα, παρά τις μεγάλες πιθανότητες για ανακρίβεια.

Με απλά λόγια η φωτογραφία δρόμου περιλαμβάνει κάθε φωτογραφία που λαμβάνεται οπουδήποτε σε δημόσιους χώρους. Κάποιοι το περιορίζουν σε αστικές περιοχές, και μερικοί άνθρωποι υποστηρίζουν ότι πρέπει να υπάρχουν άνθρωποι παρόντες σε τέτοιου είδους φωτογραφίες. Αλλά η ουσία είναι ότι κάθε φωτογράφος δρόμου θα βρει το δικό του νόημα και την δική του προσέγγισή. Ως εκ τούτου μπορεί ο καθένας να καταλήξει στον δικό του ορισμό ο οποίος όμως θα λειτουργεί προς το καλό της φωτογραφίας δρόμου.

Ο σκοπός της φωτογραφίας δρόμου θα διαφέρει από τον ένα φωτογράφο του δρόμου στον άλλο. Μερικοί φωτογράφοι ενδιαφέρονται απλά και ειλικρινά για την περιγραφή της ζωής όπως την βλέπουν, μερικές φορές προσθέτοντας τη δική τους ερμηνεία στη σκηνή. Κάποιοι θέλουν να κάνουν καλλιτεχνικές φωτογραφίες των διαθέσιμων σκηνών δρόμου και άλλοι απλά απολαμβάνουν τη λήψη φωτογραφιών και το κάνουν μόνο για την ευχαρίστησή τους.

Όπως ίσως μαντέψατε ήδη οι μέθοδοι λήψης φωτογραφιών δρόμου ποικίλλουν σημαντικά μεταξύ των διαφόρων φωτογράφων ...

Και αν υπάρχει ένα πράγμα που καθορίζει πραγματικά την φωτογραφία δρόμου ως είδος είναι ότι είναι ένα είδος της φωτογραφίας που είναι δύσκολο, αν όχι αδύνατο, στο να προσχεδιαστεί με οποιοδήποτε τρόπο.

Και έτσι σαφώς η φωτογραφία δρόμου δεν έχει ανάγκη για ένα σύνολο κανόνων και κατευθυντήριων γραμμών για το πως πρέπει να γίνει, και καλύτερα να δημιουργηθεί κατά τρόπο ανεξάρτητο από τον εκάστοτε φωτογράφο.

Οι προκλήσεις

Φωτογράφιση σε κίνηση


Photo by  Oikonomou Georgios

Είναι πιο εύκολο αν δεν έχετε κανένα ογκώδη εξοπλισμό.

Οι φωτογραφίες δρόμου συχνά λαμβάνονται σε κίνηση. Κατά συνέπεια, δεν θα υπάρχει χρόνος για να σκεφτείτε τις συνήθεις ρουτίνες της φωτογραφίας και πολύ συχνά αν επικεντρωθείτε σε αυτές μπορεί να χάσετε χιλιάδες άλλα πράγματα.

Η ζωή στο δρόμο έχει το δικό της ρυθμό. Ως εκ τούτου, έχει περισσότερο νόημα να καταγράφετε τη ζωή στο δρόμο, όπως απλά συμβαίνει εκεί έξω και όχι καθήμενοι υπομονετικά και αναμένοντας για το σωστό φως ή ακόμα χειρότερα, τη σωστή ευκαιρία.

Η προσαρμογή στην δυναμική των δρόμων απαιτεί την ταχεία σκέψη και την γρήγορη αντίδραση. Κόλπα με την κάμερα ή οποιαδήποτε επιπλέον εξοπλισμό μπορεί να καταστρέψουν το αποτέλεσμα.

Μην ξεχνάτε πως τα καλύτερα αποτελέσματα στη φωτογραφία δρόμου πραγματοποιούνται  συχνά  λόγω του ότι οι φωτογράφοι έχουν καλή διερευνητική ματιά, αλλά σπάνια για τον εξαιρετικά περίπλοκο εξοπλισμό.

Το μυστήριο

Ένα από τα καλύτερα πράγματα για τη φωτογραφία δρόμου είναι ότι είναι σαν να πηγαίνεις σε ένα άγνωστο ταξίδι. Ποτέ δεν ξέρετε τι πρόκειται να βρείτε ή τι πλάνα πρόκειται να πάρετε. Ίσως είναι ένας πραγματικός εφιάλτης για τον μέσο φωτογράφο διεκπεραιωτή, αλλά μια άψογη θεραπεία για εκείνους που αντιπαθούν οποιαδήποτε μορφή σχεδιασμού.

Οι άνθρωποι


Photo by  Oikonomou Georgios


Το να φωτογραφίζετε αγνώστους είναι μια από τις πιο προκλητικές πτυχές της φωτογραφίας δρόμου. Συχνά οι φωτογράφοι δρόμου παίρνουν κρυφά πλάνα. Εικόνες που λαμβάνονται χωρίς να το έχει αντιληφθεί το θέμα. Πολύ συχνά έχετε να πάρετε μια δύσκολη απόφαση, είτε να ζητήσετε την άδεια, είτε να φωτογραφήσετε κρυφά ανθρώπους ή ίσως βρείτε κάποια συμβιβαστική λύση μεταξύ των δύο. Οι περισσότεροι φωτογράφοι αναπτύσσουν κάποια μέθοδο για να αντιμετωπίσουν την πρόκληση αυτή με έναν τρόπο που λειτουργεί καλύτερα για αυτούς.


Photo by Nick Turpin

1) Μερικοί φωτογράφοι επιλέγουν κρυφά να φωτογραφίζουν ανθρώπους. Ο Walker Evans ασχολήθηκε με αυτή τη μέθοδο, ενώ φωτογράφιζε ανθρώπους στην πόλη της Νέας Υόρκης το 1930 – 40. Έκρυβε την κάμερά του κάτω από το παλτό του και συνελάμβανε τα θέματά του μέσα από μια κουμπότρυπα. Μετά μπορώ να μιλήσω για πολλούς φωτογράφους δρόμου στο διαδίκτυο, θεωρώ ότι πολλοί από αυτούς επιλέγουν συχνά αυτή την προσέγγιση αν και δεν είμαι οπαδός αυτής της μεθόδου. Αναγνωρίζω γιατί πολλοί φωτογράφοι επιλέγουν να είναι αθέατοι, καθώς τους δίνει μια πραγματικά ειλικρινή και αυθεντική φωτογραφία. Θα τους δείτε συνήθως να παίρνουν φωτογραφίες χρησιμοποιώντας την αυτόματη compact φωτογραφική μηχανή ή ακόμη και τηλεφακούς, ώστε να μπορούν να έχουν τα θέματά τους σε μια «απόσταση ασφαλείας».

2) Άλλοι φωτογράφοι δρόμων πιστεύουν ότι η φωτογράφηση ανθρώπων άγνωστων είναι ηθικά λανθασμένη και ως εκ τούτου θα πρέπει να αποφεύγεται. Θα πρέπει μάλλον να ζητήσετε την άδεια πριν από τη λήψη φωτογραφιών από αγνώστους, με την ελπίδα ότι έστω και εάν δεν είναι αυθόρμητο το θέμα, θα έχετε πάντοτε τα καλύτερα αποτελέσματα. Αυτή η μέθοδος λειτουργεί μια χαρά μερικές φορές και συμφωνώ ότι μπορεί πραγματικά να είναι αρκετά διασκεδαστική, για να μην πούμε ενδιαφέρουσα, να συναντάμε και να μαθαίνουμε κάτι για τους ανθρώπους που φωτογραφίζουμε. Ωστόσο, αυτή η τεχνική σίγουρα δεν είναι πάντα πρακτική, δεν είμαι πάντα σε τέτοια διάθεση για να σταματώ και να συνομιλώ με όλους που φωτογραφίζω.



Photo by costas_lycavittos


3) Τέλος, υπάρχουν οι φωτογράφοι δρόμου που απλά επιλέγουν την "γρήγορη λήψη" μέθοδος η οποία συνίσταται στη γρήγορη αντίδραση χωρίς να προσπαθείτε να κρυφτείτε ή να είστε αόρατοι. Η μέθοδος αυτή μπορεί να παράγει ειλικρινείς φωτογραφίες. Μερικοί άνθρωποι μπορεί να νιώσουν προσβεβλημένοι ή ενοχλημένοι μόνο και μόνο επειδή έχετε πάρει φωτογραφική σας μηχανή και πήρατε μια εικόνα. Βρίσκεστε στο δρόμο και η λήψη φωτογραφιών σε δημόσιους δρόμους είναι νόμιμη και οι περισσότεροι άνθρωποι το κάνουν. Ως «κανόνας» αποφύγετε να φωτογραφίζετε ανθρώπους που δεν θέλουν να φωτογραφηθούν. Είναι δικαίωμά τους και να το σέβεστε. Για να μην απογοητεύεστε πολλές φορές θα δείτε πόσο θετική είναι η αντίδραση των ανθρώπων προς το πρόσωπο σας. Σε μερικούς αρέσει αυτό το παιχνίδι με τον φακό.

Κατασκευάζοντας μια φωτογραφία δρόμου

Δεδομένου ότι ο φωτογράφος δρόμου πρέπει να έχει κίνηση γρήγορη και εύκολη, θα επωφεληθεί από την εγκατάλειψη κάθε επιπλέον εξοπλισμού.
Για να ξεπεράσετε την απουσία των πρόσθετων φακών, το gadget σας ως φωτογράφος δρόμου είναι να μετακινήστε για την εξεύρεση της επιθυμητής απόστασης από το θέμα. Ακόμα μη φοβάστε με την κλίση της κάμερας, ανεβείτε ψηλά ή ακόμη πηγαίνετε πιο κοντά στο έδαφος.

Μπορείτε να νοιάζεστε για την δομή της φωτογραφίας ή και όχι.

Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι είναι απαραίτητο για τη μελέτη των τεχνών και της φωτογραφίας να καταλήξουμε σε μια ικανοποιητικά κατασκευασμένη εικόνα.

Αλλά από τη στιγμή που η φωτογραφία δρόμου είναι ένα εργαλείο τόσο για  τεκμηρίωση και αυτοέκφραση, ο σχεδιασμός και η διαμόρφωση μιας φωτογραφίας είναι κατώτερη σε σημασία.

Η  σύνθεση μιας φωτογραφίας θα πρέπει να είναι αυθόρμητη στη σκηνή και να χρησιμοποιεί την ματιά του φωτογράφου και όχι να χρησιμοποιεί ένα σύνολο κανόνων για την ορθή λήψη. Αυτό φυσικά δε σημαίνει ότι μια φωτογραφία που τηρεί τους κανόνες αλλά και εμπεριέχει αυθορμητισμό δεν θα είναι ανώτερη από μια απλά αυθόρμητη.

Μια βασική κατανόηση της σύνθεσης και του σχεδιασμού δε θα μπορούσε να βλάψει κανέναν, αλλά μην αφήνετε να σας ενοχλεί πάρα πολύ και σίγουρα δεν είναι το κύριο κίνητρο όταν κάνετε τις επιλογές σας.



Καταλήγοντας θα ήθελα να σας πω ότι μερικοί άνθρωποι απλά γεννιούνται με αυτό που οι άνθρωποι συχνά αποκαλούν "καλό μάτι" και στην ουσία είναι ταλαντούχοι από τη γέννησή τους. Άλλοι ίσως άνθρωποι πραγματικά δεν έχουν γεννηθεί ταλαντούχοι, αλλά αντ’ αυτού απορροφούν την αισθητική του σχεδιασμού σε ολόκληρη τη ζωή τους (με την καθημερινή έκθεση στην επικοινωνία, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και τις τέχνες).



 
©copyright design and developer 2016 - 2017 ©NikosT All rights reserved
Επιστροφή στο περιεχόμενο | Επιστροφή στο κύριο μενού