Focus stacking - ©NikosT Photographer

Μετάβαση στο περιεχόμενο

Κύριο Μενού:

Focus stacking

Συμβουλές
Focus stacking: Αυξάνοντας το βάθος πεδίου με software

by Κωνσταντίνα Γκιτάκου



To focus stacking είναι μια δημοφιλής τεχνική ανάμεσα σε αυτούς που ασχολούνται με close up και macro φωτογραφία. Χρησιμοποιείται στις περιπτώσεις που ο φακός μας δυσκολεύεται να καλύψει μέσω βάθους πεδίου όλο το σύνολο της εικόνας και το τελικό αποτέλεσμα δεν έχει ευκρίνεια από άκρο σε άκρο της εικόνας.


Η τεχνική αυτή προορίζεται κυρίως για την διεύρυνση του βάθους πεδίου όταν ακόμη και το πιο κλειστό f/stop του φακού δυσκολεύεται να περικλείσει στο βάθος πεδίου του όλο το καρέ μας. Ακόμη ας μην ξεχνάμε τα προβλήματα μείωσης ευκρίνειας λόγω προβλημάτων diffraction όταν χρησιμοποιούμε πολύ κλειστά διαφράγματα της τάξης του f/22 και f/32 ειδικά στις DSLR με αρκετά Megapixel. Eπίσης έξυπνη λύση είναι το focus stack και όταν τραβάμε με χαμηλό φωτισμό αλλά θέλουμε να αποφύγουμε τους παρατεταμένους χρόνους έκθεσης που προϋποθέτουν οι λήψεις με κλειστά διαφράγματα φακού. Αν και πρόκειται για πολύπλοκη και δύσκολη διαδικασία εδώ θα παρουσιάσουμε μια απλή εκδοχή  με τη βοήθεια του software Helicon Focus.
Όταν απαιτούμε από τις εικόνες μας περισσότερο βάθος πεδίου αναγκαζόμαστε να χρησιμοποιήσουμε κλειστό διάφραγμα (δηλαδή μεγάλο f/No όπως f/16, f/22 κ.ο.κ.). Το πολύ κλειστό διάφραγμα όμως έχει και τα μειονεκτήματα του. Όταν το φως μας περνάει από μικρή οπή που αφήνει το κλειστό διάφραγμα τότε έχουμε το φαινόμενο της περίθλασης (diffraction), δηλαδή μειώνεται η ευκρίνεια της εικόνας μας. Επίσης με το πολύ κλειστό διάφραγμα αναγκαζόμαστε να αυξήσουμε τους χρόνους έκθεσης.

Τα απαραίτητα

Τρίποδο Το τρίποδο στη συγκεκριμένη τεχνική είναι παραπάνω από απαραίτητο. Φροντίζουμε να έχουμε ένα βαρύ και όσο το δυνατό πιο σταθερό τρίποδο. Το κάδρο μας πρέπει να παραμένει επακριβώς το ίδιο σε όλες τις λήψεις. Η παραμικρή διαφορά θα δυσκολέψει στην περαιτέρω επεξεργασία. Εξίσου απαραίτητο είναι και το (μηχανικό ή ηλεκτρονικό) ντεκλανσέρ.
Φακός Στην ιδανική περίπτωση χρησιμοποιούμε macro φακό. Διαφορετικά έναν φακό που δίνει το μεγαλύτερο διάφραγμα ώστε να επιτύχουμε το πιο ευρύ βάθος πεδίου.
Μηχανή Όπως είπαμε, η μηχανή μας θα μείνει καθηλωμένη στο τρίποδο. Συνεπώς για να μπορέσουμε να εστιάσουμε κάθε φορά στο σημείο που θέλουμε χωρίς να μετακινήσουμε τη μηχανή, χρειαζόμαστε μία που να υποστηρίζει live view.

Οι λήψεις

Σημαντικό ρόλο για την τελική επιτυχία θα παίξει η επιλογή πόσες φωτογραφίες θα ενώσουμε. Τον ιδανικό αριθμό θα τον βρούμε με τον πειραματισμό.
Ισχύουν όμως γενικά κάποιοι κανόνες.
Ι. Όταν ο αριθμός των αντικειμένων αυξάνεται, αυξάνεται και ο αριθμός των απαιτούμενων φωτογραφιών.
ΙΙ. Όσο πιο κλειστό το διάφραγμα, ο αριθμός των φωτογραφιών μειώνεται.
ΙΙΙ. Όσο αυξάνονται οι διαστάσεις της εικόνας (ειδικά αν την εκτυπώσουμε), αυξάνεται και ο αριθμός των λήψεων που πρέπει να κάνουμε.
ΙV. Η επικάλυψη των περιοχών που κάνουμε focus από λήψη σε λήψη μπορεί να δώσει σχετικά ασφαλή αποτελέσματα.
Στο παράδειγμα μας κάναμε 8 λήψεις με f/5.6 ελλείψει φακού macro. Ξεκινήσαμε να εστιάζουμε από τα αριστερά προς τα δεξιά, εστιάζοντας τόσο μπροστά όσο και πίσω. Κάνουμε περισσότερες από μία λήψεις στο κάθε σημείο εστίασης.

Η συνένωση

Σε αυτό το στάδιο είναι σημαντικό να επιλέξουμε σωστά τις λήψεις. Παρατηρούμε προσεκτικά και επιλέγουμε αυτές που είναι καλύτερα εστιασμένες. Σε επίπεδο software, μπορούμε να τις ενώσουμε είτε σε ειδικό πρόγραμμα ή ακόμα και στο Photoshop, για τους πιο έμπειρους. Εμείς κατεβάσαμε ένα από τα παλιότερα και πιο διαδεδομένα software focus stacking, το Helicon Focus από το website http://www.heliconsoft.com. Υπάρχει έκδοση τόσο για Mac όσο και για PC με δωρεάν χρήση ενός μηνός. Γενικά είναι αρκετά καλό στο να ενώνει τις φωτογραφίες αυτόματα (ακόμα και αν έχουν μικρές διαφορές) και να διατηρεί τη λεπτομέρεια ακόμα και στις σχετικά υποφωτισμένες περιοχές. Αν προτιμήσετε να ενώσετε τις εικόνες αυτόματα το μόνο που χρειάζεται είναι να τις επιλέξετε και να αφήσετε το Helicon Focus να κάνει το Merge.
Αν δεν είστε ικανοποιημένοι με το τελικό αποτέλεσμα, μπορείτε να δουλέψετε και χειροκίνητα. Πειραματιστείτε με κυρίως δύο εργαλεία το Radius και το Smoothing. Από την προεπισκόπηση θα καταλάβετε τη διαφορά στο αποτέλεσμα πριν προχωρήσετε στην τελική επεξεργασία.

Για καλύτερα αποτελέσματα

• Τοποθετείστε στην αρχή τις φωτογραφίες που έχετε το σημείο εστίασης μακριά.
• Τέλος προσθέστε αυτές που έχετε εστιάσει πιο κοντά.
• Αν παρατηρήσετε artifacts στην τελική εικόνα, επαναλάβετε τη διαδικασία
προσέχοντας αυτή τη φορά ότι έχετε βάλει τις εικόνες με τη σωστή σειρά.

 
©copyright design and developer 2016 - 2017 ©NikosT All rights reserved
Επιστροφή στο περιεχόμενο | Επιστροφή στο κύριο μενού