Macro φωτογραφιση - ©NikosT Photographer

Μετάβαση στο περιεχόμενο

Κύριο Μενού:

Macro φωτογραφιση

Άρθρα μου


Ο όρος μάκρο (Macro) είναι συχνά παρεξηγημένος και πολλοί νομίζουν ότι σημαίνει τη πολύ κοντινή στο θέμα φωτογράφηση.

Όμως η μάκρο-φωτογράφηση σημαίνει την αναλογία εικόνας-αντικειμένου από 1:1 και μεγαλύτερη.

Δηλαδή η φωτογραφία να είναι ίσου ή μεγαλύτερου μεγέθους από το αντικείμενο. Το πόσες φορές μεγαλώνει το αντικείμενο για να καλύψει το καρέ λέγεται ποσοστό μεγέθυνσης και συμβολίζεται αντίστοιχα με 1x, 2x, 3x κλπ.

Close- up θεωρείτε η φωτογραφία οποιουδήποτε θέματος σε πολύ κοντινή απόσταση. Διεθνή ονομασία γκρο πλαν. Αυτό δεν χρειάζεται απαραίτητα να προέρχεται μόνο από έναν macro φακό. Άνετα με έναν τηλεφακό μπορούμε να πάρουμε μια κοντινή φωτογραφία στο θέμα μας και να μας το μεγεθύνει.

Micro, τώρα, είναι μια λέξη ελληνικής καταγωγής που είναι πιο γνωστή για τη χρήση της στη λέξη μικροσκοπική, συνήθως χρησιμοποιείτε στο μικροσκόπιο και δηλώνει μια υπέρ μεγέθυνση μιας φωτογραφίας.

Ψάχνονταν τώρα από πού έχει πιαστεί η Nikon και γράφει στους φακούς της την λέξη mikro, διάβασα ότι έχει πάρει τον όρο από την ελληνική λέξη μικρό.

Με λίγα λόγια η μεν Nikon έχει πάρει τον όρο από την Ελληνική λέξη, αλλά ο πραγματικός όρος του τύπου της φωτογραφίας που βγάζουν οι φακοί είναι ο πρώτος, δηλαδή macro.

MICRO θεωρούμε τις φωτογραφίες από μικροσκοπία, παράδειγμα σαν αυτές που θα δείτε εδώ στην σελίδα της Nikon

Σημαντικό στη φωτογράφηση μάκρο είναι το φλας καθώς θα πρέπει να αντιμετωπιστούν 2 γεγονότα που δυσκολεύουν τη μάκρο φωτογράφηση.
Το ένα είναι ότι όταν το αντικείμενο είναι πολύ κοντά στο φακό τότε το φως που φτάνει στον αισθητήρα είναι πολύ λίγο και δεύτερο όταν χρειάζεται επιπλέον βάθος πεδίου, που σημαίνει μικρότερο άνοιγμα διαφράγματος, το οποίο μεταφράζεται σε αισθητή μείωση του φωτός προς τον αισθητήρα.
Για τη λύση τέτοιων προβλημάτων, υπάρχουν ειδικά φλας όπως τα Macro Ring  Flash  που καλούνται να αντιμετωπίσουν σκοτεινά διαφράγματα, καλύπτοντας ομοιόμορφα το θέμα και μας δίνουν τον απαιτούμενο φωτισμό χωρίς να έχουμε σκοτεινά σημεία .


ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ

Για να βγούμε να φωτογραφίσουμε υπάρχει και μια προετοιμασία που πρέπει να κάνει ο φωτογράφος.

Αρχικός να είναι φορτισμένες όλες μας οι μπαταρίες και εφεδρικές. Αν δεν έχουμε επαναφορτιζόμενες τότε να έχουμε προνοήσει και να έχουμε από δυο σετ σε ότι χρειάζεται ρεύμα. Η μηχανή το η τα flash.

Ένδυση. Επειδή ο φωτογράφος της macro χώνεται σε επικίνδυνα μονοπάτια, χόρτα, θάμνους, δέντρα και αναγκάζεται να δουλέψει λίγο ποιο πάνω από το ύψος της γης, καλό θα είναι να έχει ένα ΣΩΣΤΟ ντύσιμο. Αυτό είναι.

Ένα παντελόνι με τσέπες για μικροαντικείμενα αν δεν έχετε προμηθευτεί κάποιο εργονομικό γιλέκο για φωτογράφους. Σας χρειάζονται για την αποθήκευση των μπαταριών, ενός Angle Finder, ένα καπέλο ένα μπουκάλι νερό έναν εναλλακτικό φακό.

Επιγονατίδες απαραίτητες αλλιώς θα υποφέρουν τα γόνατα σας και θα σχιστούν τα παντελόνια.

Μπότες απαραιτήτως και ας έχει 40α βαθμούς. Φίδια σκορπιοί και λοιπά κατοικίδια καραδοκούν να σας την φέρουν την δαγκωματιά.


Tips

Την μπλούζα πάντα μέσα από το παντελόνι ποτέ εκτεθειμένο δέρμα. Τα τσιμπούρια δεν κάνουν διακρίσεις. Κάτι ξέρω.
Στην άκρη του παντελονιού ψεκάζουμε με Autan για να μην μπει τίποτα μέσα από τα μπατζάκια. Προτίμηση να τα έχουμε δεμένα η πιασμένα.

Ο ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ

Ο εξοπλισμός που χρησιμοποιώ είναι ο εξής.
Αρχικός η φωτογραφική μηχανή.
Εδώ και χρόνια ΜΟΝΟ για την φωτογράφιση macro χρησιμοποιώ την Nikon D300.
Η μηχανή κατά την Nikon την εντάσσει στις επαγγελματικές.

Είναι μια μηχανή διαμάντι, πραγματικό εργαλείο παρόλο τα 12mpx σου βγάζει ένα άριστο αποτέλεσμα. Η επιλογή forma DX έγινε για δυο λόγους. Ένας είναι ότι μου δίνει την δυνατότητα να περιορίζω την φωτογραφία εκεί που με ενδιαφέρει και δεύτερον γιατί μου ανεβάζει την εστιακή απόσταση στον φακό με αποτέλεσμα να μην είμαι αναγκασμένος για το ίδιο αποτέλεσμα να πλησιάζω πολύ το θέμα μου.
Για τον φωτισμό. Το σύστημα που χρησιμοποιώ είναι Nikon R1C1 RING FLASH, MASTER SU-800, + 4 UNITS WIRELESS REMOTE SPEEDLIGHT SB-R200, Δακτύλιο προσαρμογής SX-1
Η επιλογή μου για 4 Units ήταν για καλύτερη φωτιστική κάλυψη σε 180ο
Για φακό έχω τον NIKKOR MICRO AF-S 105mm f:2.8 και προσαρμόζω το AF-S Teleconverter TC-20E III 2X.
Ο λόγος που χρησιμοποιώ σαν πρόσθετο το Teleconverter, είναι για θέμα απόστασης και τίποτε άλλο, μιας και επειδή αυξάνεται η εστιακή απόσταση μου μειώνει το βάθος πεδίου.
Παράδειγμα αν είχα μόνο τον 105mm και με ένα διάφραγμα f/22 και σε μια απόσταση 1μετρο θα μου έδινε από 0,96μ – 1,04μ. αντιθέτως με τον διπλασιασμό μου δίνει από 0,99μ – 1,01μ.
Σαν βάση χρησιμοποιώ ένα κοντό τρίποδο της Manfrotto.

ΤΕΧΝΙΚΕΣ


Ένας φωτογράφος που ασχολείται με την macro φωτογράφιση αρχικά θα πρέπει να σκαρφίζεται διάφορα κόλπα ώστε να του κάθονται τα θέματα, μιας και είναι τα πιο δύσκολα.

Προσωπικά με την πάροδο των ετών διέκρινα ότι με την φλασιά που έτρωγαν κάπως τα θάμπωνε και έμεναν στο σημείο εκείνο για αρκετά δευτερόλεπτα, και ας τα πλησίαζες σε απόσταση αναπνοής. Έτσι  υιοθέτησα αυτόν τον τρόπο προσέγγισης.
Όταν φτάσουμε στο σημείο που διαλέξαμε να φωτογραφίσουμε, το ελέγχουμε το χαρτογραφούμε και αρχίζουμε αρχικός από την μια πλευρά του δρόμου, αν είναι δρόμος κατεβαίνοντας και μετά ανεβαίνοντας από την άλλη μεριά.

Δεν πάμε μια από εδώ και μια από εκεί γιατί εκτός ότι μπορεί να χάσεις ένα θέμα, προκαλείς αναστάτωση και στα έντομα με την παρουσία σου και την κινητικότητα.

Βρίσκουμε ένα μέρος. Χαμηλώνουμε στο ύψος της γης και ανιχνεύουμε. Μεγάλη προσοχή γιατί τα διάφορα θέματα μας έχουν προσαρμοστεί στο καλό καμουφλάζ. Παρατηρούμε τι μπορεί να κάνει κίνηση διαφορετική από αυτό που πιστεύουμε ότι βλέπουμε.
Παράδειγμα. Βλέπουμε σε ένα κλαράκι να κινείται κάτι που μοιάζει με κλαράκι. Εκεί κάτι κρύβεται.
Πλησιάζουμε και ελέγχουμε. Όχι σπασμωδικές κινήσεις.

Αν το δούμε το φωτογραφίζουμε χωρίς να το μετακινήσουμε από τον φυσικό του χώρο.

Το κάθε είδος έχει και τον τρόπο προσέγγισης και θα το αναλύσω ποιο κάτω.
Ένα εξάρτημα που χιαζόμαστε οπωσδήποτε είναι ένα κοντό τρίποδο. Θα σας διευκολύνει πάρα πολύ.

Τώρα πάμε στις ρυθμίσεις.

Οι ρυθμίσεις είναι ένα περίπλοκο θέμα και θέλει να κάνετε αρκετά πειράματα πριν βγείτε στο “κυνήγι”. Και το λέω αυτό διότι ο κόσμος ο μικρός είναι μαγικός αλλά ταυτόχρονα και μοναδικός.
Μια στάση ενός εντόμου στο κατάλληλο περιβάλλον είναι σαν λαχείο. Άμα το χάσεις δύσκολα θα το βρεις ξανά.
Σαν ρυθμίσεις προσωπικά όλα τα χρησιμοποιώ στο manual από την ταχύτητα (350sec), διάφραγμα ανάλογα από την απόσταση από το θέμα μου, συνήθως δουλεύω από f/20 μέχρι και f/45 ( λόγο Teleconverter) και φλας. Το white balance  manual στο 5000κ. Αν είναι ηλιόλουστη μέρα τότε προσαρμόζω το διάφραγμα κοντά στην ρύθμιση της ισορροπημένης φωτογράφισης χωρίς φλας. Αυτό το χρησιμοποιώ πλέον για κάλυψη στις σκιές.
Χλωρίδα και πανίδα βρίσκουμε παντού. Αυτό που πρέπει να διακρίνουμε είναι το εντυπωσιακό.

 
©copyright design and developer 2016 - 2017 ©NikosT All rights reserved
Επιστροφή στο περιεχόμενο | Επιστροφή στο κύριο μενού