Ηλεκτρονικό εμπόριο και οι παγίδες που κρύβει
Δημοσιεύθηκε από ©NikosT σε Καταγγελίες · Πέμπτη 16 Νοε 2023 · 5:30
Νεα προσάρτηση 27/11/2023. Ακόμα περιμένω απάντηση από τις υπηρεσίες.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει γίνει αναπόσπαστο μέρος της καθημερινής μας ζωής. Μας επιτρέπει να αγοράζουμε τα πάντα, από τα είδη πρώτης ανάγκης μέχρι τα είδη πολυτελείας, με ένα μόνο κλικ. Ωστόσο, το ηλεκτρονικό εμπόριο κρύβει ορισμένες παγίδες, τις οποίες είναι σημαντικό να γνωρίζουμε για να προστατεύσουμε τον εαυτό μας από απάτες.
Μια από τις πιο κοινές παγίδες του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι η απάτη. Οι απατεώνες δημιουργούν ψεύτικα ιστότοπα λιανικής πώλησης που φαίνονται αυθεντικά. Προσφέρουν προϊόντα σε χαμηλές τιμές, αλλά όταν ο καταναλωτής πραγματοποιεί την παραγγελία του, δεν λαμβάνει ποτέ το προϊόν ή λαμβάνει ένα προϊόν που είναι κακής ποιότητας.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει και την αρνητική του πλευρά. Σε περίπτωση αντιπαράθεσης με τον έμπορο, ο καταναλωτής ουσιαστικά είναι μόνος του. Αυτό συμβαίνει για τους εξής λόγους:
Πρώτον γιατι καμία δημόσια υπηρεσια δεν εχει εξουσιοδότηση για νομικές διώξεις. Μόνο ιδιωτικά.
Δεύτερον οι αποφάσεις τους είναι διακοσμητικές για τον ιδιωτικό τομέα. Για τον δημόσιο τομέα την λαμβάνουν υπόψη τους όποια απόφαση πάρουν.
Το καταναλωτικό κοινό όμως αφορά ο ιδιωτικός φορέας. Άρα είναι μόνος του και απροστάτευτος.
Τρίτον. Μην εμπιστεύεστε μικρά μαγαζάκια και μην παρασύρεστε από τις χαμηλές τιμές που θα βλέπετε στο skroutz η στο bestprice. Τα μαγαζάκια αυτά είναι βαποράκια. Δεν έχουν τίποτα και όλα τα φέρνουν από Βουλγαρία στις μισές τιμές που σας τα πλασάρουν.
Τα περισσότερα είναι Β’ και Γ’ διαλογής και ελαττωματικά. Γι’ αυτό και αν πέσεις στην περίπτωση του χαλασμένου δεν στο αλλάζουν ενώ έχουν υποχρέωση από τον νόμο, αλλά σε παραπέμπουν στην αντιπροσωπία.
Και μάθετε να μπαίνετε στο google map να γράφετε την επιχείρηση που θέλετε να κάνετε αγορές και να διαβάζετε τα σχόλια καταναλωτών. Είναι ο καθρέφτης του καταστήματος και να μάθετε να σχολιάζετε και εσείς. Προστατεύετε άλλους. Δεν είναι αγγαρεία.
Και πάμε να δούμε τις δημόσιες υπηρεσίες πόσο καλύπτουν τον καταναλωτή.
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΜΠΟΡΙΟΥ - Προστασία του Καταναλωτή.
https://kataggelies.mindev.gov.gr/
Aν διαβάσετε ποιες είναι οι αρμοδιότητες της δημόσιας αυτής υπηρεσίας που χρηματοδοτείται από τους φόρους μας, λέει.
“Η Γενική Διεύθυνση Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή (ΓΔΑΠΚ) -τομέας προστασίας καταναλωτή- της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων αποτελεί εποπτεύουσα αρχή υπό την έννοια των άρθρων 128 και 130 έως 132 του ν. 4512/2018 (Α’ 5).”
Και γράφει ποιο κάτω.
“Τι δεν κάνει η Γενική Διεύθυνση Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή:
Δεν προβαίνει σε γνωμοδοτήσεις ή απαντήσεις σε νομικά ερωτήματα.
Δεν επιβάλλει κυρώσεις όταν απαιτείται η απόδειξη πραγματικών περιστατικών και όταν το καταγγελλόμενο περιστατικό δε συνιστά παράβαση της νομοθεσίας που εμπίπτει στις αρμοδιότητες της ΓΔΑΠΚ, αλλά ενδεχόμενη παράβαση άλλων διατάξεων της κείμενης νομοθεσίας.
Δεν είναι αρμόδια για τη χορήγηση ή τη δικαστική επιδίωξη αποζημίωσης λόγω υλικής ή ηθικής βλάβης που ενδεχομένως υφίσταται το καταγγέλλων πρόσωπο, ούτε μπορεί να εξαναγκάσει δικαστικώς ή εξωδίκως προμηθευτές να επιστρέψουν σε συγκεκριμένο καταναλωτή αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά. Στη περίπτωση αυτή αρμόδια είναι τα πολιτικά δικαστήρια.
Δεν αποτελεί όργανο εξωδικαστικής επίλυσης των διαφορών των καταναλωτών με τους προμηθευτές. Εφόσον επιθυμείτε την μεσολάβηση για την εξωδικαστική επίλυση της ατομικής σας καταναλωτικής διαφοράς με έναν προμηθευτή, θα πρέπει να απευθυνθείτε σε έναν από τους φορείς εναλλακτικής επίλυσης διαφορών που είναι εγγεγραμμένοι σε ειδικό μητρώο. Ειδικά για διαφορές που ανακύπτουν από αγορές μέσω διαδικτύου μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τη διαδικασία της Ηλεκτρονικής Επίλυσης Διαφορών.”
Δυστυχώς, η απάντηση είναι ότι το όφελος ενός καταναλωτή που έχει πέσει σε απάτη του εμπόρου αν απευθυνθεί στην δημόσια υπηρεσία είναι ελάχιστο.
Οι δημόσιες υπηρεσίες, όπως η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, δεν μπορούν να προσφέρουν βοήθεια στους καταναλωτές που έχουν αντιμετωπίσει προβλήματα με μια αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου.
Ωστόσο, οι υπηρεσίες αυτές δεν μπορούν και να επιβάλουν και κυρώσεις στους εμπόρους ή να αποκαταστήσουν τα χρήματα του καταναλωτή."
Μια άλλη υπηρεσια του δημοσιου που λειτουργεί με τους φόρους του Έλληνα καταναλωτή και πολίτη είναι ο "Συνήγορος του καταναλωτή".
Τι αρμοδιότητες εχει λοιπόν ο Συνήγορος του Καταναλωτή;
“Σκοπός ίδρυσης - Αποστολή
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή είναι μια Ανεξάρτητη Αρχή που συστήθηκε με τον ν.3297/2004 και εποπτεύεται από το Υπουργείο Ανάπτυξης & Επενδύσεων. Λειτουργεί ως εξωδικαστικό όργανο συναινετικής επίλυσης των καταναλωτικών διαφορών, αλλά και ως συμβουλευτικός θεσμός της πολιτείας για τη θεραπεία προβλημάτων που εμπίπτουν στις αρμοδιότητές του.
Μετά και την προσαρμογή (με την Κ.Υ.Α. 70330/2015 – Β’ 1421) της ελληνικής νομοθεσίας στην Οδηγία 2013/11/ΕΕ, ο Συνήγορος του Καταναλωτή έχει ενταχθεί στο ειδικό Μητρώο αναγνωρισμένων και πιστοποιημένων φορέων εναλλακτικής επίλυσης καταναλωτικών διαφορών της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, σύμφωνα με το άρθρο 20 παρ. 2 της Οδηγίας, με την επιφύλαξη, βεβαίως, του ειδικού καθεστώτος και των ειδικών ρυθμίσεων που τον διέπουν ως νομοθετικά κατοχυρωμένη Ανεξάρτητη Αρχή.”
Με λίγα λόγια οι δυο κύριες υπηρεσίες που ο καταναλωτής πιστεύει ότι θα βρει το δίκιο του και απευθύνεται σε αυτές τι κερδίζει;
Ουσιαστικά τίποτα απολύτως.
Το γράφω με μακράν εμπειρία σε αυτές τις καταγγελίες και ότι κέρδισα το κέρδισα δικαστικά και μόνο δικαστικά.
Οπότε αγαπητοί καταναλωτές να γνωρίζετε όσοι από εσάς κάνετε ηλεκτρονικές αγορές, …… είστε μόνοι σας.
Πρόσφατα είχα μια ακόμη περιπέτεια με ηλεκτρονική επιχείρηση, η οποία εδρεύει στην Θεσσαλονίκη, η οποία δέσμευσε τα χρήματα μου για 14 ημέρες προκειμένου να τα επιστρέψει λόγο ακύρωσης παραγγελίας μιας και η διαθεσιμότητα του προϊόντος ήταν παραπλανητική.
Το προϊόν το έδειχνε ως άμεσα διαθέσιμο ενώ όταν τους ενόχλησα τηλεφωνικά γιατι έβλεπα ότι καθυστερεί μου απάντησαν ότι θα ήταν διαθέσιμο σε 10 εργάσιμες ημέρες δηλαδή 12 με 14 ημέρες μέχρι να φτάσει στα χέρια μου, ενώ στο εμπόριο υπήρχαν καταστήματα που είχαν το προϊόν πραγματικά άμεσα διαθέσιμο όπως και το αγόρασα.
Ζήτησα ακύρωση της παραγγελίας και επιστροφή χρημάτων.
Λόγο λοιπόν επαγγελματικής ασυδοσίας, έκαναν χρήση της Οδηγίας 2011/83/EC για τα δικαιώματα των καταναλωτών που αντικαθιστά την Οδηγία 97/7/ΕΚ για την προστασία των καταναλωτών στις εξ αποστάσεως πωλήσεις, η οποία λέει ….. ότι «το άρθρο 9 της Οδηγίας παρέχει στον καταναλωτή 14 ημερολογιακές ημέρες» ενώ για τον έμπορο αναφέρει «Σε αυτή την περίπτωση ο έμπορος οφείλει να σας επιστρέψει τα χρήματα εντός 14 ημερών» . Και επέστρεψαν τα χρήματα την 14η ημέρα!!!!
Στον καταναλωτή λοιπόν προσδιορίζει ημερολογιακές ημέρες ενώ στον έμπορο αοριστία.
Από επιστολή απάντηση από την Ε.Ε. και συγκεκριμένα από GROW YOUR EUROPE ADVICE, η οποία αναφέρει μέσα στην απάντηση της και το εξής.
«…… Σε αυτή την περίπτωση ο έμπορος οφείλει να σας επιστρέψει τα χρήματα εντός 14 ημερών από την παραλαβή της αίτησης ακύρωσης. Ωστόσο, μπορεί να καθυστερήσει να σας επιστρέψει τα χρήματα εάν δεν λάβει τα προϊόντα ή απόδειξη για την επιστροφή τους.
Η δική σας περίπτωση δεν είναι ακριβώς αυτή καθώς εσείς υπαναχωρήσατε από τη σύμβαση λόγω αδυναμίας εκτέλεσης αυτής από τον πωλητή. Σε αυτή την περίπτωση δεν θα έπρεπε να ισχύσει η προθεσμία των 14 ημερών για την επιστροφή των χρημάτων σας αλλά προφανώς ο πωλητής κάνει χρήση αυτής της προθεσμίας εσφαλμένα.
Συνεπώς θα πρέπει να ζητήσετε την άμεση επιστροφή των χρημάτων σας. Δεν υπάρχει κάποια άλλη διαδικασία από το δίκαιο της ΕΕ.»
Όπως καταλαβαίνετε ακόμα και στην Ευρωπαϊκή ένωση που τόσο αυστηρά ελέγχει την Ελλάδα, …. είμαστε σαν καταναλωτές μόνοι μας.
Το νομικό σύστημα που αφορά τις νομικές ευθύνες στο ηλεκτρονικό εμπόριο θα πρέπει να αλλάξει από τα θεμέλια. Η αγορά εκσυγχρονίζεται και οι νόμοι πλέον δεν καλύπτουν τους καταναλωτές.
Θεωρητικά ο Συνήγορος του Καταναλωτή παίζει και τον ρόλο του εισηγητή στο νομικό πλαίσιο της χώρας όσο αφορά τους καταναλωτές.
Ποιες ενέργειες όμως, έχουν γίνει αφού ακόμα ισχύει ένα αμφίβολο νομικό πλαίσιο;
Ο καταναλωτής είναι έρμαιο του ασύδοτου εμπόρου και από την άλλη εξαρτημένος από δικηγόρους και δικαστήρια για να βρει το δίκιο του.
Το συμπέρασμα λοιπόν είναι.
Θέλετε να κάνετε οποιαδήποτε αγορά μέσο διαδικτύου;
Βρίσκετε το προϊόν.
Τηλεφωνείτε πρώτα στο ηλεκτρονικό κατάστημα πρώτον να σιγουρευτείτε ότι είναι πραγματικό και δεύτερον για να δείτε αν ισχύουν αυτά που αναφέρονται στο προϊόν που διαλέξατε, δηλαδή διαθεσιμότητα, ημέρες παράδοσης κλπ.
Αν όλα είναι σωστά τότε προχωράτε.
Μην επαναπαύεστε ότι τον κακό επαγγελματία θα τον “γραπώσει” το δημόσιο, που επαναλαμβάνω το πληρώνουμε μέσο των φόρων μας για να μας προστατεύει, γιατι απλός θα δυσαρεστηθείτε.
Υπάρχουν και ιδιωτικές οργανώσεις με προσωνύμιο προστασίας καταναλωτή αλλά είναι νομικού ενδιαφέροντος και με συνδρομή. Δεν σας το συνιστώ.
Με λίγη έρευνα και προσοχή, μπορείτε να απολαύσετε τα οφέλη του ηλεκτρονικού εμπορίου χωρίς να πέσετε θύμα των παγίδων τους.
Και κατι τελευταίο. Γράφετε σχόλια στο google map βρίσκοντας την επιχείρηση. Δεν έχουν δικαίωμα να διαγράψουν την ανάρτηση και τους πονά πολύ όταν εκτίθενται.
Την επιστολή από την ευρωπαϊκή ένωση μπορείτε να την διαβάσετε κάνοντας κλικ εδώ. Οι άλλες υπηρεσίες από της 26 Οκτωβρίου που εχω κάνει ενέργειες μέχρι σήμερα 15 Νοεμβρίου….ακόμα μου απαντούν.
0
αξιολογήσεις