Macro Φωτογράφιση
Τίτλοι που εχω αρθρογραφήσει κατά καιρούς
Macro Φωτογράφιση
Ο όρος μάκρο (Macro) είναι συχνά παρεξηγημένος και πολλοί νομίζουν ότι σημαίνει τη πολύ κοντινή στο θέμα φωτογράφηση.
Όμως η μάκρο-φωτογράφηση σημαίνει την αναλογία εικόνας-αντικειμένου από 1:1 και μεγαλύτερη.
Δηλαδή η φωτογραφία να είναι ίσου ή μεγαλύτερου μεγέθους από το αντικείμενο. Το πόσες φορές μεγαλώνει το αντικείμενο για να καλύψει το καρέ λέγεται ποσοστό μεγέθυνσης και συμβολίζεται αντίστοιχα με 1x, 2x, 3x κλπ.
Close- up θεωρείτε η φωτογραφία οποιουδήποτε θέματος σε πολύ κοντινή απόσταση. Διεθνή ονομασία γκρο πλαν. Αυτό δεν χρειάζεται απαραίτητα να προέρχεται μόνο από έναν macro φακό. Άνετα με έναν τηλεφακό μπορούμε να πάρουμε μια κοντινή φωτογραφία στο θέμα μας και να μας το μεγεθύνει.
Micro, τώρα, είναι μια λέξη ελληνικής καταγωγής που είναι πιο γνωστή για τη χρήση της στη λέξη μικροσκοπική, συνήθως χρησιμοποιείτε στο μικροσκόπιο και δηλώνει μια υπέρ μεγέθυνση μιας φωτογραφίας.
Ψάχνονταν τώρα από πού έχει πιαστεί η Nikon και γράφει στους φακούς της την λέξη mikro, διάβασα ότι έχει πάρει τον όρο από την ελληνική λέξη μικρό.
Με λίγα λόγια η μεν Nikon έχει πάρει τον όρο από την Ελληνική λέξη, αλλά ο πραγματικός όρος του τύπου της φωτογραφίας που βγάζουν οι φακοί είναι ο πρώτος, δηλαδή macro.
MICRO θεωρούμε τις φωτογραφίες από μικροσκοπία, παράδειγμα σαν αυτές που θα δείτε εδώ στην σελίδα της Nikon
Σημαντικό στη φωτογράφηση μάκρο είναι το φλας καθώς θα πρέπει να αντιμετωπιστούν 2 γεγονότα που δυσκολεύουν τη μάκρο φωτογράφηση. Το ένα είναι ότι όταν το αντικείμενο είναι πολύ κοντά στο φακό τότε το φως που φτάνει στον αισθητήρα είναι πολύ λίγο και δεύτερο όταν χρειάζεται επιπλέον βάθος πεδίου, που σημαίνει μικρότερο άνοιγμα διαφράγματος, το οποίο μεταφράζεται σε αισθητή μείωση του φωτός προς τον αισθητήρα. Για τη λύση τέτοιων προβλημάτων, υπάρχουν ειδικά φλας όπως τα Macro Ring Flash που καλούνται να αντιμετωπίσουν σκοτεινά διαφράγματα, καλύπτοντας ομοιόμορφα το θέμα και μας δίνουν τον απαιτούμενο φωτισμό χωρίς να έχουμε σκοτεινά σημεία .
ΤΕΧΝΙΚΕΣ
Ένας φωτογράφος που ασχολείται με την macro φωτογράφιση αρχικά θα πρέπει να σκαρφίζεται διάφορα κόλπα ώστε να του κάθονται τα θέματα, μιας και είναι τα πιο δύσκολα.
Έχω ακούσει πολλούς τρόπους από διαφόρους φωτογράφους που είχαν σκαρφιστεί διάφορα τεχνάσματα για την προσωρινή νάρκωση τους επάνω στο κλαρί όπως με σπρέι καθαρισμού των πλήκτρων, παγωμένο άζωτο. Με τον τρόπω αυτό τα κρατάς για λίγο εκεί που βρίσκονται. Είναι όμως λίγο δαπανηρό.
Προσωπικά με την πάροδο των ετών διέκρινα ότι με την φλασιά που έτρωγαν κάπως τα θάμπωνε και έμεναν στο σημείο εκείνο για αρκετά δευτερόλεπτα, και ας τα πλησίαζες σε απόσταση αναπνοής. Έτσι υιοθέτησα αυτόν τον τρόπο προσεγγισης αφού τον τελειοποίησα.
Τώρα πάμε στις ρυθμίσεις.
Οι ρυθμίσεις είναι ένα περίπλοκο θέμα και θέλει να κάνετε αρκετά πειράματα πριν βγείτε στο “κυνήγι”. Και το λέω αυτό διότι ο κόσμος ο μικρός είναι μαγικός αλλά ταυτόχρονα και μοναδικός.
Μια στάση ενός εντόμου στο κατάλληλο περιβάλλον είναι σαν λαχείο. Άμα το χάσεις δύσκολα θα το βρεις ξανά.
Σαν ρυθμίσεις προσωπικά όλα τα χρησιμοποιώ στο manual από την ταχύτητα (350sec), διάφραγμα ανάλογα από την απόσταση από το θέμα μου, συνήθως δουλεύω από f/20 μέχρι και f/45 ( λόγο Teleconverter) και φλας. Το white balance manual στο 5000κ. Αν είναι ηλιόλουστη μέρα τότε προσαρμόζω το διάφραγμα κοντά στην ρύθμιση της ισορροπημένης φωτογράφισης χωρίς φλας. Αυτό το χρησιμοποιώ πλέον για κάλυψη στις σκιές.
Χλωρίδα και πανίδα βρίσκουμε παντού. Αυτό που πρέπει να διακρίνουμε είναι το εντυπωσιακό.
Άρθρο του ©NikosT
8-3-2013